Tuesday, September 18, 2012

Ny kärlek

Jag är nyss tillbakakommen från staterna. Tre härliga veckor i ett land med stabilt, varmt sommarväder. Utan överflöd av regn eller vind. Varje morgon började halvsval och med molntäckt himmel och jag minns att jag tänkte nästan varje dag att det nog skulle bli kallt och regnigt, men varenda dag sprack det upp innan klockan hunnit bli 10 och solen sken hela dagen. Många saker saknade jag i USA. Vaniljvisp t.ex. En sak som jag verkligen gillade i USA var steel cut oats. Det sägs vara nyttigare än de vanliga ”rolled oats” alltså havregryn. När jag kom hem så letade jag febrilt efter steel cut oats utan att hitta det ens i de amerikanska eller brittiska affärerna i stan, men efter lite googlande så listade jag ut det. Här i Sverige heter motsvarigheten nämligen havrekross. När man kokar havrekross så blir gröten grynigare. Mer al-dente och mindre gegga. Det kan liknas lite vid couscous. Sen kan man blanda i allt det vanliga som bär och nötter. Jag tycker om att ta en mindre mängd havrekrossgröt och mer bär, nötter och frön eftersom gröten är så matig i sig.

Havrekrossgröt med hemkokt fikonmarmelad på hemodlade fikon och härliga amerikanska blåbär som vi plockat själv.


No comments:

Post a Comment