Saturday, October 8, 2011

Hälsotest hos Motivactive

Tidigare i år så hittade jag en deal på letsdeal.se. Ca 160 kr ville de ha för ett hälsotest, något som normalt skulle kosta över 500 kr så jag slog till och köpte dealen. Jag bokade in mig på den 8:e oktober så idag var jag där. Det var första gången som jag gick på något sånt så jag visste inte riktigt hur det skulle gå men det gick ju rätt smidigt.

Först fick jag sätta på mig en pulsmätare. En sån som jag ibland använder när jag tränar men som jag oftast undviker för att de är så jobbiga att ha på sig. Sen satte vi oss ner och pratade lite om träning och sånt. Vi disskuterade bl.a. hur jag ibland tränar alldeles för mycket och ibland inte tillräckligt mycket och han kom med några bra argument för varför jag borde försöka satsa på att hålla en jämnt nivå istället.

Sen var det dags för lite mätningar; först blev det kroppsfettsmätning med en bioimpedansmätare. Jag frågade hur korrekt den mäter och han sa att den ska kunna mäta rätt med +-2% felmarginal. Tyvärr så mäter tydligen dessa mätare antingen över eller underkropp och inte både och, men det ger en ändå ett hum om hur man ligger till. Jag blev i alla fall glatt överraskad över resultatet; 17.5% fett! Jag trodde jag låg på betydligt mer!

Sen var det dags för ett konditionstest. Nu kom pulsmätaren till användning. Jag fick hoppa upp på en motionscykel med ett "lagom" motstånd och sen skulle jag trampa i ett visst tempo genom att hålla takten till ett klickande medan han läste av min puls ett flertal gånger under ca 7 minuter samt frågade mig hur jobbigt på en skala jag upplevde det. Även här fick jag resultat över mina egna förväntningar. Jag förstår mig inte så mycket på siffrorna som jag fick ut men de har varit snälla och skrivit ut vad resultatet betyder på "ren svenska". Mitt resultat blev "mycket bra" på båda värdena. Sen satte vi oss ner och diskuterade resultaten lite och jag fick fylla i ett papper om allergier och sjukdomar etc. Slutligen så rekommenderade han att jag skulle prova att springa 3 km på tid och sa att jag antagligen skulle kunna prestera rätt så bra.

Det var så kul att få lite bekräftelse på att jag gör någonting rätt! Jag försöker leva hälsosamt(nåja, ofta i alla fall); jag tränar varje vecka nästan året runt. Tänker på vad jag stoppar i mig osv, men man vet ju aldrig om man verkligen gör rätt. Om man går åt rätt håll. Visst, jag tränar - men är jag vältränad? Det kan vara svårt att avgöra på egen hand. Nu vet jag. Jag går åt rätt håll. Jag är relativt vältränad och jag har inte en massa överflödigt fett i kroppen. =) Man kan ju säga att jag var på bra humör när jag kom ut därifrån.

No comments:

Post a Comment