Tuesday, February 7, 2012

GI dag 15 - Fas 2

Är ni nyfikna? Jag var det i alla fall.

Imorse ställde jag mig med lätt nervositet och berått mod på vågen. Jag förväntade mig inga bra resultat precis. Förut åt jag väldigt lite mat. Små portioner, fettsnålt, kalorisnålt och helst inte för ofta. Med GI har jag ätit minst tre gånger om dagen och definitivt inte fettsnålt och med obefintligt fokus på kalorier. En total omställning alltså.

Men resultatet på vågen var inte så hemskt som jag hade trott. Jag gick faktiskt ner en hel del. Visserligen en hel del i form av vätska, men jag är definitivt nöjd över att kunna äta som jag gjort och ändå inte skjuta i vikt.

Slutet på dessa två veckorna startade dock en del funderingar; Vart vill jag gå nu, hur ska jag gå vidare? I brist på bättre idéer så fortsatte jag idag på samma spår som de första 14 dagarna och jag tror att jag kommer fortsätta så. Jag kommer att använda menyförslagen i de olika faserna som inspiration men inte vara lika strikt med att följa menyn. Ibland är det lättare att steka en filé än att göra en avancerad maträtt med finaste råvaror.

Dagens frukost blev ännu en omelett som toppades med gårdagens kycklingrester, lök och svamp. Kändes lyxigt att äta "riktig" mat till frukost.

Till lunch blev det än en gång något ovanligt som jag nog aldrig hade fått för mig att bereda på egen hand: Sallad Niçoise - en salig blandning av rädisor, spansk peppar, selleri, tonfisk, sardeller, oliver m.m. drizzlad med en dressing på olivolja vinäger och kryddor. Den ser faktiskt riktigt aptitlig ut och sardellerna neutraliseras fint av tonfisken.


Till middag blev det lax med ädelostsås(den som blev över från dag 4) och en sallad. Det är sant de dem säger; GI är otroligt lätt att följa och ädelostsåsen är bara så god! Som min sambo sa: den här såsen kan man ha till vad som helst och gör allt gott. Jag tror han har en poäng.

No comments:

Post a Comment