Tuesday, February 21, 2012

Fettisdagen

Alla pratar om det och alla har sitt eget sätt att fira det på. Jag har väl aldrig varit så jättemycket för semletraditionen. Specellt när man kan köpa semlor redan i december! Men Jag kände att nu när jag testat GI så ska jag även testa gi bakning, så jag letade upp ett recept på GI semlor som såg bra ut. Ingen av dem skrev ut GI på deras recept men det recepted jag valde listade det som GI-medel så jag körde på. Sedan letade jag även upp ett recept på hemmagjord gi-friendly mandelmassa.

Mandelmassan var rätt lätt att göra:
Skålla och skala 2 dl sötmandel
Häll mandlarna, ½ dl hasselnötter, 1 äggvita och 1 dl sötningsmedel of your choice i en mixer och mixa länge och väl tills det blir en seg, klibbig och något smulig röra.
Krama ihop smulorna till en boll eller cylinder och förvara i en påse i kylen.

Jag gjorde bara halv sats av bullarna och gjode 14 st små på 35g per bulle, men här är hela receptet i alla fall. Det ska ge 16 st normalstora bullar:
50g jäst
3 dl mjölk
7 dl siktat dinkelmjöl
1 dl fullkornsmjöl av dinkel
2 tsk flytande sötningsmedel
1 tsk stötta kardemummakärnor
1 ägg
75g smör
+1 ägg till pensling
vispgrädde

How to:
Ta ut smöret i god tid och låt det mjukna ordentligt(eller dela i kuber och micra i 10-20 sekunder FÖRSIKTIGT)
Värm mjölken till 37 grader.
Lös jästen i mjölken
Tillsätt successivt mjölet
Häll i sötningsmedlet
Klicka i smöret
Vispa ihop ägget i ett glas och tillsätt även det
Stötta och tillsätt kardemumman

Degen blir lite småkladdig och känns lösare än vanlig deg men ta god tid på dig och knåda degen väl - i minst 5 minuter. Jäs övertäckt i minst 30 min(min deg fick dock nästan en timme på sig).

Stjälp upp degen och dela i 16 bitar(eller väg upp i 35 grams bitar som jag - de blir supersöta).
För att få höga fina bullar så är det bäst om man rundriver bullarna. Lägg på plåtar och jäs ytterliggare 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

Vispa ihop ägget och pensla bullarna. Grädda i mitten av ugnen, sänk värmen till 225 grader när du satt in plåten, i ca 10 minuter eller till fin färg.
Om du är osäker så känn om bullen är lägg och låter lite ihålig om du knackar i botten.
Låt svalna övertäckta, helst på galler.



När bullarna har svalnat kan du dela dem så att du får ett lite mindre lock.
Gröp ur lite ur botten med en gaffel och blanda med lite av mandelmassan(ögonmått och smaklökar funkar fint här). Tillsätt mjölk om du vill ha en lösare konsistens.
Stoppa tillbaka blandningen i hålen på bullarna. Vispa upp grädden med lite sötningsmedel och spritsa rejält på botten innan du sätter på locket.
Jag valde att pudra på vanligt florsocker trots att det är anti-gi men det är en sån liten mängd och jag ville verkligen inte använda hermesetas florsocker.

Så här söta blev mina små. Jag monterade bara 7 st så jag har fortfarande 8 st i brödlådan. Kanske blir någon sugen på fler imorgon. ;)


Semlorna blev faktiskt jättegoda. Bullarna smakade ungefär som vanliga och grädden led inte av att bli sötad med sötningsmedel istället för socker, men det jag blev mest impad av var faktiskt mandelmassan. Den såg otroligt fin och rustikt hemmagjord ut. Lite segare och matigare än köpt och med bitar av hasselnötter och mandel. Vacker!

No comments:

Post a Comment