Thursday, May 3, 2012

Petra testar

För ett tag sedan fick jag hem en kupong från Carlshamn Mejeri. Jag är, via Smartson, testpilot för två av deras nya produkter. Den första jag provade var Soyghurt Blåbär. Jag brukar äta soyghurt. Den är krämigare och fylligare än vanlig yoghurt och dessutom mindre sur-besk. Jag har ätit deras naturella soyghurt innan.

Så, vad tyckte jag? Jo... det första som hände när jag skulle öppna paketen var att plastmunstycket var sönder - det satt liksom bara påklistrat och inte fasttryckt. Detta resulterade i att paketen läckte när jag skakade den - kladdigt! Så nu har jag hällt över hela skitet i en lufttät plastbringare istället. Shit happens, jag kan inte avgöra om det var p.g.a. dålig kvalitet eller bara ett måndagsexemplar. Det har aldrig hänt mig innan.

Min första reaktion på produkten i sig var när jag läste innehållsförteckningen. Även deras naturella soyghurt innehåller en del socker(3,6%) men deras blåbärssoyghurt innehåller hela 9,5% socker varav 7,1% är tillsatt. I produkten består blåbärssmaken av något som de kallar för "blåbärsberedning". Denna "beredning" innehåller förutom blåbär även socker, konservering och aromämnen. Faktiskt så innehåller denna "beredning" mer socker än blåbär - STOR besvikelse. Dessutom finns det ytterligare socker utöver det som finns i blåbärsberedningen.

Ok, smaken då? Väldigt söt. Den smakar mer dessert än något jag skulle vilja äta till frukost. Sötman i kombination med den extra krämigheten(som i vanliga fall är en positiv bonus) får produkten att kännas lite geggig och sötsliskig. Missförstå mig inte, visst var den god, men ibland vill man - om man köper något med blåbärssmak - faktiskt få blåbärssmak, inget annat. Jag tycker om soyghurt, jag vill ha en soyghurt med blåbärssmak - inte en soyghurt med godissmak. Det tar över alldeles för mycket av smaken.

Vad kan man då tänkas använda denna soyghurt till? Jag skulle kunna tänka mig att, som de har som förslag, äta eller dricka den som den är - utan någonting till. Den skulle nog passa bra i en trifle-liknande efterätt där man varvar ingredienser i lager. Kanske då med t.ex. havrecrumble, blåbärssoyghurt, blåbär och kanske lite vispad grädde. Jag tror också att den skulle kunna passa ypperligt att göra smoothie på. Mixa soyghurten med frusna blåbär och lite osötat proteinpulver. Jag tänkte fortsätta att testa olika saker som man kan göra med denna soyghurt - jag har ju trots allt en hel förpackning.


No comments:

Post a Comment