Tuesday, September 24, 2013

Caramel Corn

Jag har varit så sötsugen sen flytten. Antagligen för att rutiner har kastats om och att jag vet att jag inte kan baa och mecka i köket så som jag gjort förut. Jag är ju student nu och planen är att inte slösa för mycket. Dessutom är köket inte det bästa.

Häromdagen fick jag i alla fall för mig att testa brandvarnaren... skämt å sido så försökte jag mig på att göra caramel corn. Jag har bara ätit det någon enstaka gång i USA och det var då inget som lockade mig, men nu gjorde det plötsligt det och tur var väl det. Det blev en succée! Receptet som jag valde ut var nog den godaste karamellen jag ätit - och superlätt att göra också. Och nu kanske ni undrar varför det hamnar recept på godis på en sån här blogg(för det kommer det att göra!) och som svar på det så vill jag bara säga att jag är frisk och sund och balanserar(vill inte påstå att jag har hittat balansen, det gör man i princip aldrig). Här kommer i alla fall receptet!


Caramel Corn:

3 msk matolja
1.2 dl opoppade popcorn

1 tsk bikarbonat
7 dl socker
1 msk salt
28 g smör

Börja med förberedelserna:
Smörj två värmetåliga slickepottar samt en rymlig metall eller glasskål med olja.

Värm upp oljan i en tjockbottnad kastrull. Efter ca 1 minut släpper du ner 1 endaste oppoppat majskorn. När majskornet poppar är grytan redo. Ta upp det poppade kornet och släpp ner resten av kornen, sätt på locket och skaka konstant grytan fram och tillbaka på plattan.
När popcornen är klara, häll dem genast i skålen. Nu ska du göra karamellen.

Förbered genom att mäta upp bikarbonat. Täck två långpannor med bakplåtspapper.
I en stor gryta blanda socker, salt, smör och vatten.
Blanda tills allt sockret är nerblandat. Borsta gärna ner sockergryn från kanten av grytan med en blöt pensel.
Koka upp blandningen på hög värme utan att röra om(tänk inte ens tanken).
Efter ca 10-20 minuter antar bubblorna en gyllenbrun färg(vänta inte för länge - caramellen under bubblorna är mörkare än den på ytan!).
Ta av grytan från värmen och blanda ner bikarbonaten i karamellen. Blanda noga, men se upp! Det kommer att försöka bubbla över så håll dig vid vasken.
Häll karamellen över popcornen, men skrapa inte ur grytan(då blir det bara sockerkristaller).
Blanda popcorn och karamell med de två slickepottarna till du är nöjd med resultatet och häll sedan det hela i långpannorna. Försök breda ut blandningen så att det ligger i ett lager.
Låt svalna så pass att man kan ta i blandningen och bryt loss individuella bitar.
Låt svalna ytterligare, eller gör som jag och hugg in!
Hela satsen kostar ca 9.80 kr att göra. Billigt och gott!
Jag gjorde halv sats till oss två och det blev så att det räckte och blev över.

No comments:

Post a Comment