Monday, September 30, 2013

Granola protein style

Idag har jag improviserat lite i köket. Jag har äääntligen fått tag på min älskade kvarg, men jag passade också på att plocka upp en spann grekisk yoghurt. Inte den där Lindahls, som visserligen smakar helt gudomligt, utan den mer proteinrika sorten. Nu blir det ju lite tråkigt i längden att bara äta yoghurt och även att äta yoghurt med bara e näve havregryn. Därför komponerade jag ihop en egen granola - även om jag inte hade så mycket roligheter att blanda i. Inga nötter eller liknande denna gången med andra ord.


Proteingranola - 4 port

1 dl havregryn(vanliga)
0.5 dl whey(jag använde mjölkchoklad från FX den här gången)
0.5 msk chia seeds
1 msk kanel
1 msk russin
1 msk honung
1 msk äggvita
en nypa salt

Sätt ugnen på 175C.
Blanda havregryn, whey, chia seeds, kanel, russin och en nypa salt.
Rör ner honung och äggvita och smula ihop(överarbeta inte röran, då blir det deg!).
Strö ut på bakplåtspapper och baka i 10 min. Rör efter halva tiden.
Ta ut och låt svalna något, bryt sedan ner granolan i mindre bitar om du tycker det behövs.

Man kan utesluta chiafrön om man vill, alternativt använda linfrön istället.

Cirka näringsinnehåll per portion:
88 kcal
5.25 g protein
13.75 g kolhydrater
1.5 g fett

Kostnad 3 kr/portion

No comments:

Post a Comment