Saturday, October 5, 2013

Test av Oatly iMat - matlagningsgrädde på havre

Jag fick för en tid sedan en inbjudan att testa Oatlys iMat-sortiment. Jag tyckte det kunde vara intressant eftersom min älskling är laktoskänslig, men envisas med att inta mjölkprodukter. Ofta väljer han mjölkbaserade maträtter även om det finns liknande rätter utan mjölk. Dessutom är han skeptisk till alla laktosfria alternativ, men nu när jag blivit ombedd att testa produkten så blev han ju tvungen att infinna sig i det.. Och det blev lite av en succée! Jag vet inte om det beror på att vi inte använt matlagningsgrädde på så länge - jag brukar göra en grundläggande bechamel sås på vanlig mellanmjölk istället, men den här såsen blev verkligen fyllig och fin i smaken. Faktiskt över förväntan.

Jag valde att göra en rätt där matlagningsgrädden verkligen skulle så sin chans att lysa igenom - jag vet ju att visa laktosfria alternativ kan smaka lite "off" i vissa situationer så jag ville verkligen sätta den här matlagningsgrädden på prov. Valet föll på en vit kyckling- och ostsås som vi serverade till pasta och en god sallad.

Receptet är väldigt enkelt!
2 port:
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 kycklingbröst
250 ml(1 förpackning) Oatly iMat
en näve ost
1 msk mjöl

Hacka och fräs lök och vitlök tills de börjar mjukna.
Skär kycklingen i småbitar och tillsätt. Krydda valfritt(vi använde salt, peppar och lite chilipulver)
När kycklingen är genomstekt tillsätt Oatly iMat. Låt småputtra i minst 5 min.
Blanda ut mjölet i lite vatten. Tillsätt gradvis till önskad konsistens(blanda och låt koka upp mellan varje addition)
Låt puttra ytteliggare någon minut, tillsätt sedan osten och låt smälta ner.
Smaka av. Servera!

Vi hade pasta och sallad till men jag hade även kunnat tänka mig t.ex. bulgur istället för pasta.



No comments:

Post a Comment