Friday, October 18, 2013

Chokladkaka med chokladglasyr

Har jag fått din uppmärksamhet nu? Bra! För den här kakan är verkligen värd all uppmärksamhet! Och nyttig kan man väl också påstå att den är. Fast det här med nyttig har ju så många aspekter - det beror ju helt på vad man talar om och med vem. Men den här får min tumme upp i alla fall sen får andra tycka vad de vill. =) Egentligen borde väl kakan enligt svenska skrivregler kallas för chokladproteinkaka med chokladproteinglasyr, men det blir så jobbigt långa ord!



Choklad Protein Kaka med Choklad Protein Glasyr:
1 portion

Kaka:
1/3 dl äggvita(jag använder dunk)
1 msk kvarg(lidl's så klart!)
1.5 msk kokosmjöl
1 msk finmald havregryn
1 msk whey(här kan du ta vad du tycker passar, jag hade Whey FX- Milk Chocolate hemma)
0.5 tsk flytande hermesetas eller motsvarande av annat sötningsmedel(jag tror det blir 1-1.5 msk i ströform?)
0.5 tsk bakpulver
1/4 tsk kanel
2-2.5 msk mjölk

Glasyr:
0.5 msk Whey(återigen använde jag Milk Chocolate)
1 tsk kakao
0.5 msk kvarg(en klick, inte så noga)
litta vatten

Sätt ugnen på 175C.
Blanda hej vilt alla ingredienser men ta mjölken sist och blanda till en tjock smet.
Smörj en ugnsform lätt. Häll i smeten. Grädda i 10-15 minuter eller tills mitten har stelnat. Överbaka inte!
Låt svalna medan du gör glasyren.

Blanda whey, kakao och kvarg.
Tillsätt vatten lite i taget till önskad konsistens.
Smaka av med sötning om det behövs.

Estimerat innehåll:
Kakan: 164 kcal, 12 g kolhydrater, 2 g fett, 19 g protein
Glasyr: 37 kcal, 1 g kolhydrater, 1 g fett, 6 g protein
Totalt: 201 kcal, 13 g kolhydrater, 3 g fett, 25 g protein

Receptet är starkt inspirerat av Tasty Health. Ni borde kolla in hennes sida. Jag lovar, ni kommer inte bli besvikna. Hennes recept är enkla och använder oftast få ingredienser till skillnad från många andra "nyttiga" recept. Lätt att bli inspirerad och lätt att laga/baka hennes recept!

No comments:

Post a Comment