Tuesday, October 8, 2013

Improviserade Proteinbollar

Jag blev baksugen men det var rätt sent så jag slängde ihop något snabbt. Jag hade ingen keso hemma så jag substituerade med Lidls kvarg(det finns ingen annan kvarg för mig). Resultatet blir ju lite surare än om man använder keso, men nöden har ingen lag!

Inspirerat av Tasty Health


Chokladproteinbollar:
12 st

125 g kvarg
2 msk kasein naturell
30 g havregryn
3 tsk kakao
1 tsk snabbkaffe, pulver
sötningsmedel efter smak
5 g flytande honung

Enkelt! Blanda allt med hjälp av en gaffel i en bunke.
Rulla till 12 st bollar.
Ställ in i kylen eller frysen i 15 minuter.

Jag tillsatte lite flytande honung i min smet, men det kan man lätt skippa utan att det gör någon större skillnad.
Tasty Health's recept använder smaksatt kasein(choklad), men efter som jag bara har naturellt hemma så ökade jag mängden kakao och sötningsmedel. Jag rullade inte heller mina bollar i någon kokos eller liknande av den enkla anledning att jag inte hade något kul att rulla i hemma!

Som sagt, lite syrligare än orginalreceptet, men det funkar!

Näringsvärde för hela satsen enligt mitt recept:
291 kcal, 28 g kolhydrater, 31 g protein, 5 g fett

eller per boll av 12 st:
 24 kcal, 2.3 g kolhydrater, 2.6 g protein, 0.4 g fett

No comments:

Post a Comment