Monday, October 21, 2013

Nyttig äpplekaka

Återigen har jag använt ett av Tasty Health's recept som grund.

Äpplekaka
1 portion

1 msk äggvita(flytande)
1 msk kvarg
1.5 msk kokosmjöl
1 msk havremjöl
1 msk whey vanilj(jag tog 1 msk naturell kasein istället - mitt whey vanilj är slut!) =(
1 msk sötningsmedel
2 tsk honung
0.5 tsk bakpulver
0.5 msk kanel
en nypa salt
2.5 msk mjölk
1 äpple

Sätt ugnen på 175C.
Blanda äggvita, kvarg, kokosmjöl, havremjöl, whey, sötningsmedel, honung, bakpulver, salt och kanel.
Tillsätt mjölken lite i taget till en lagom tjock smet.
Smörj en enportionsform.
Skala, kärna ur och skiva äpplet tunt. Tryck ner i formen.
Skjutsa in det hela i ugnen i ca 20 minuter tills smeten har puffat upp och inte dallrar. Den kommer  fortfarande vara lite geggig i mitten.


Jag hade lite vaniljvisp över från helgens påhitt så det hade jag till. Annars kan man blanda sitt godaste whey pulver med lite vatten till en glasyr och ringla över.
Tasty Health har även ett superrecept på philadelphia frosting. Det kan ni hitta på samma sida som ursprungsreceptet för min kreation ovan. Ni får inte missa hennes blog!
Receptet hittar ni här.

Ca näringsvärde utan glasyr:  179 kcal, 15 g kolhydrater, 15 g protein, 7 g fett

No comments:

Post a Comment