Sunday, September 15, 2013

Kyckling ris gryta

Vad ska vi prata om idag då? Det har ju hänt en del sen sist, men jag tror jag väljer att fokusera på maten i dagens inlägg. Jag tänkte på det här med rester. Det är något som ofta glöms bort i kylen antingen tills det måste slängas eller tills man tvingar sig till att göra något med det. Jag måste säga att jag har rätt tur för jag har en sambo som gärna äter rester till frukost. Amerikanare som han är så slänger han mer än gärna ihop en brakfrukost på gårdagens middag och oftast smakar de gudomligt, även om jag oftast sitter och knaprar på ett knäckebröd eller lite gröt istället. Något att tänka på det där; att gårdagens middag inte alltid måste ätas till middag igen utan det kan faktiskt bli frukost också. Eller något annat för den delen. Men, men..

Den där linsgrytan som jag nämnde var ju så god så vi bestämde oss för att köra lite da capo på den, fast med lite ändringar. Den här gången slängde vi i ett kycklingbröst, spädde ut grytan ytterligare lite och blandade ner riset som blev över från dagen innan. Resultatet blev en väldigt god gryta som var mer som en röra. Det blev en rejäl dos också som räckte gott och väl till en hungrig tjej och hennes sambo... och en matlåda.
Om man utgår från receptet på linsgrytan och beräknar ett kycklingbröst för två personer(det räcker gott) så bör kostnaden bli ca 10 kr per portion(utan sallad). I alla fall om man price checkar lika effektivt som jag gör och fyller frysen med kyckling när det är billigt. :p Lite smart får man ju lov att vara!

No comments:

Post a Comment