Monday, April 2, 2012

Starbucks har öppnat i Malmö

En riktig amerikansk klassiker till kaffehus. Jag vet inte om man kan kalla det för café. Antagligen så är det den rätta termen, men det känns ändå inte riktigt rätt. Ett café för mig är ett mysigt och personligt ställe med lugn och ro och goda hembakta soppor och mackor. Starbucks och alla dess liknelser känns lite mer industri och massproduktion.. och konsumtion! Inget ont om dessa ställen, men det är inte så jag definerar café.

Det som jag finner väldigt intressant med Starbucks är deras lightalternativ. Alla vet ju att USA är väldigt duktiga på lightprodukter, low fat- och till och med no fat-produkter. Det finns till och med fat free cheese om man så önskar. Nåja, i alla fall. På Starbucks behöver man inte avstå från smaksirap, som man ju kan få på alla andra ställen men som man, om man som jag vill dra ner på sockret, kanske tackar nej till. Här kan man välja mellan sockerfri vaniljsirap eller hasselnötssirap och om man vill kan man även på sin latte - eller vad man nu dricker - gjord med lättmjölk.

Jag valde denna gången en mellan cappucino med sockerfri hasselnötssmak och laktosfri mjölk. Priserna kan tyckas dyra till en början, men när man får sin dricka så förstår man. Portionerna är ju helt enorma! Ett stort plus i kanten får amerikanen som så trevlig ropar ut ens beställning i still med "Hot chocolate for Anna!" Det får en att känna sig speciell. =)

Här är vår beställning. Min mellan cappuccino är den längst fram. Stor som den största chai latten på Barista eller Espresso House, typ.

No comments:

Post a Comment