Thursday, September 1, 2011

Nytt Fokus

Jag tänkte skriva ner några av de sakerna jag vill jobba mot den här terminen. Jag känner att jag tappat motivationen lite. Det började när skadade mig i somras och sen dess har jag haft svårt att komma igång igen, men inombords brinner ännu en låga som önskar ett bättre och mer strukturerat liv.

1. Vatten - Det första jag vill ändra på är att jag knappt dricker något vatten. Jag dricker mycket cola och det stör mig inte, men det stör mig att jag glömmer bort att dricka vatten som följd av att jag alltid väljer andra drycker. Kanske en liter vatten om dagen är en bra början. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det uttjatade "man ska dricka minst två liter vatten om dagen" är bullshit. Jag säger inte att man inte behöver vatten, men man får i sig vatten från så mycket annat också. Oavsett så vill jag få i mig mer vatten än jag får nu.

2. Träning - På senaste tiden har jag haft alldeles för lätt för att skippa träningen och jag märker att mitt liv blir mer och mer inaktivt. Det beror delvis på att det under sommaren går fler pass på gymmet, men nu när hösten kommer igen så är det dags att åter trappa upp och träna regelbundet. Jag tror att en bra riktlinje är att träna i alla fall 3 gånger i veckan. Jag skulle också gärna skaffa mig vanan att gå på en timmes promenad varje dag. Ökad förbränning innebär att jag kan äta mer vilket i sin tur innebär fler näringsämnen.

3. Mat - Äta bra mat i alla fall till vardags och undvika att småäta godis eller att äta sötsaker som mellanmål. Sedan jag nådde min målvikt har jag fått en vana att gå och småäta godis. Inget akut problem mot att hålla vikten, men det är en dålig vana. Godis och dylikt bör bara ätas på helgen eller vid speciella tillfällen. Inte spontant på impuls.

No comments:

Post a Comment